W momencie gdy planujesz wystąpienie masz do wyboru trzy opcje. Wybierasz jedną z nich i to ona staje się Twoim celem głównym, drogowskazem przez wypowiedz.
Możesz zdecydować się na:
Informację/edukację;
Motywację/inspirację;
Perswazję/sprzedaż;
Dzisiaj z jednej strony przyjrzymy się bliżej pierwszej możliwości, a z drugiej strony - drugiej.
Przyznam, że na początku sama miałam problem z podjęciem decyzji czy moje wystąpienie ma być edukacyjne, czy informacyjne. Myślałam - no przecież takie i takie.
Gdy zadawałam to pytanie osobom, z którymi przygotowuję się do wystąpień - odpowiedź najczęściej padała taka sama, jak moja wcześniejsza - takie i takie. Dlatego przedstawię różnicę na przykładzie rozmowy, którą odbyłam w tamtym tygodniu.
Marzena (czyli ja 😉):
Paulina, określ proszę jaki cel główny ma mieć Twoje wystąpienie? Chcesz podzielić się wiedzą, czy zmotywować do czegoś, zachęcić do jakiejś zmiany?
Paulina:
W sumie to i to. Najpierw opowiem o X, a potem zachęcę do popatrzenia na Y z innej perspektywy.
Marzena:
No jasne, tylko wiesz - chodzi o określenie jakie podejście chcesz wybrać oraz jak rozłożyć "akcenty" Co chcesz osiągnąć. Czy po prostu podzielić się wiedzą, czy podzielić się wiedzą np. po to by do czegoś zainspirować.
Wyjaśnię Ci to na przykładzie.
✔Gdy usłyszysz w telewizji "W ciągu dekady powierzchnia lasów w Polsce zmniejszyła się o x%. Ograniczenie zużywania papierowych ręczników, spowolniłoby to tempo o y%" - to jest to informacja.
✔Natomiast gdybyś usłyszała "W ciągu dekady powierzchnia lasów w Polsce zmniejszyła się o x%. Jeśli ograniczylibyśmy zużywanie papierowych ręczników, to spowolnilibyśmy to tempo o y%.
Dlatego po umyciu rąk, najpierw energicznie strząśnij nadmiar wody z dłoni do zlewu, a potem weź jeden papierowy ręcznik, złóż go na pół i dopiero wytrzyj ręce. Dzięki temu przynajmniej o połowę zmniejszysz ilość zużywanego papieru, co przełoży się na mniejszą wycinkę drzew. Dasz radę? " - to jest motywacja. Zachęcam Cię do dokonania pewnych zmian, wcześniej podając Ci konkretną informację.
*✔tak dla pełnego obrazu dorzućmy jeszcze trzecią stronę czyli perswazję:
"W ciągu dekady powierzchnia lasów w Polsce zmniejszyła się o x%. Ograniczenie zużywania papierowych ręczników, spowolniłoby to tempo o y%. Mniej drzew - mniej tlenu i obszarów do relaksu. Jednocześnie więcej chorób dróg oddechowych oraz poczucia przytłoczenia "betonem".
Dlatego po umyciu rąk, najpierw energicznie strząśnij nadmiar wody z dłoni do zlewu, a potem weź jeden papierowy ręcznik, złóż go na pół i dopiero wytrzyj ręce. W skali roku - pomożesz uratować kilka drzew."
Jak widzisz w każdym z powyższych przykładów jest element informacji/edukacji.
1️⃣ informacja jest celem samym w sobie.
2️⃣ informacja jest wstępem do tego, aby zachęcić kogoś np. do zmiany sposobu myślenia/działania.
3️⃣ informacja służy do tego, aby skłonić/przekonać/namówić kogoś do zmiany postępowania.
Czy teraz z większą łatwością będziesz potrafi/potrafiła odpowiedzieć na pytanie - jaki cel ma mieć Twoje wystąpienie? 🙂
Autor: